Sporten zorgt voor minder bekkenpijn tijdens zwangerschap

17 okt

sporten zwanger

Uit recent onderzoek blijkt dat wanneer een zwangere vrouw regelmatig sport voor de zwangerschap, ze minder kans heeft op bekkenpijn. Maar liefst één op de vijf vrouwen ervaren een pijn in de bekkenstreek tijdens de zwangerschap. Door drie tot vier keer per week te sporten heb je 14 procent minder kans op bekkenpijn.

De juiste sporten

Joggen, aerobics en balspelen bieden volgens het onderzoek het beste resultaat ter voorkoming van bekkenpijn. Hierbij is onderzocht dat wanneer je dit tot vier keer per week doet, je het beste resultaat behaalt. Meer keer sporten zou geen andere of betere resultaten laten zien.

Bekkenpijn

Wanneer het lichaam ruimte maakt voor de ontwikkeling van de baby kan bekkenpijn ontstaan. De banden aan je bekken kunnen zwakker worden. Hierdoor kunnen zwangere vrouwen pijn ervaren tijdens het lopen of slapen. Bekkenpijn is ook wel bekend als bekkeninstabiliteit. Wanneer je last hebt van bekkenpijn kun je oefeningen volgen bij een fysiotherapeut om je bekkenbodem te verstevigen. Soms heb je nog lang na de zwangerschap last van bekkenpijn en kan het zelfs incontinentie tot gevolg hebben. Gelukkig is dit maar bij een heel klein percentage vrouwen het geval.

Reacties zijn gesloten.